Rabu, 16 Ogos 2017

Ujian UKM 2

Assalamualaikum!!
Fuhh! Lama tak aku tak update? Aku ingat nak senyap sampai sebulan terus... Tapi dah rindu arh nak taip blogg.. kawan aku pon dah nanges2 minta aku hapdet. Bukan sengaja key aku tak apdet. Aq tengah sebuk nagn exam kei. Trial PT3 la pulak tu. Dengan hadap ujian UKM2.

Ya, aku pon terkejut gila vavi lepas tau aku lepas. Serius tak sangka. So, aku rasa nak share arh pasal ujian yg aku ambik ni. Sebagai panduan pada budak2 yg dah lepas ujian UKM1 dan bakal mengambil ujian UKM2.
Bagi yang tak tau ape bende tu ujian UKM1 and 2, anda bolehlah Google di website lain kerana sesungguhnya aku giler malas nk cerita. Aku just boleh cakap yg ujian tu adalah ujian saringan untuk melayakkan diri anda masuk ke kolej permata pintar. Ape tu kolej permata pintar? Kolej tu adalah Pi Google Sendiri!!! Hahahaha

Hasil carian imej untuk permata pintar

Okay first nk crite ujian ni ada 15 bahagian.. giler wei. 3 jam terperap dalam makmal komputer. Oh Yes, ujian ni akan diadakan di makmal komputer terpilih setiap daerah dan akan dipantau. Test aku sebagai anak jati sabak Bernam kat SBPI sabak Bernam. Dapat gak la aku merasa masuk SBPI tu.

Hasil carian imej untuk sbpi sabak bernam

Okay, pasal 15 bahagian soalan tu aan. Aq agak lah satu bahagian ada dalam 15 soalan gitu. Fuhh, soalan dia. Ada bahagian yg dia suruh bagi maksud persamaan perkataan. Contoh.
Merah = Kuning.       : Warna primer
Pastu maksud perkataan.  Kucing : haiwan yang berkaki empat, berbulu dan makan ikan

Then ada soalan pengetahuan am. Ni aku memang menyumpah ranah. Boleh bagi tau aki tak jarak dari bumi ke bulan. Siriyes aq memang tak tau giler

Pastu soalan acah kbat. Mengapakah kerajaan berusaha membanteras kegiatan mencetak rompak? Cetak rompak pun aku tak berapa faham apa benda tu wei.

Pastu soalan math simple. Nasib baik simple. Soalan cam budak darjah 2. Tapi kene kira pakai otak la.
Then soalan teka teki . Contoh : bila diisi makin ringan : belon

Pastu ada bahagian yg kene hafal nombor dan tulis balik. Ni first2 aku okey. Bila sampai 7, 8, 9 nombor aq blank. Pastu ada gak yg kena hapal no and huruf. Lepas tu tulis balik dengan urutan menaik. Contoh. 4 F 6 A 3 : 3 4 6 A F
Lain2 aq malas nak cerita Hehehehehe. Cuma goodluck arh sape yg lepas

37 ulasan:

  1. Salam dik..mcm mana bentuk soalan ye ? Anak akak dpt ke ujian ukm2. Dlm blog nmpk mcm susah plak sbb anak akak baru umur 8thn .

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam..anak sy pun dpt jgk saringan ukm2.....tgk pada cerita kat blog ni mcm xsesuai jer....boleh ker idoknyer....

      Padam
    2. Anak puan pusat ujian di mana ye? Anak saya di Usim.. terfikir jgk mcm mana lah keadaan dia nnt nak jawab soalan.. anak saya darjah 2.

      Padam
    3. Sama la anak saya umur 8tahun.. kesian pulak anak saya asyik tanya contoh soalan camane...

      Padam
    4. bijak anak acik. maaflah tak balas sebab saya dh tak guna blog ni. lupa password. soalan dia memang susah. actually soalan UKM2 ni pun dulu digunakan untuk pelajar form 5 yg nak masuk asasi UKM. so memang soalan dia level budak Uni. kalau anak acik lepas tahniah naa

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  2. Saya ada bawa anak² pegi ukm2 2017
    Soalan² yg dia mention kat atas ni mmg ada
    Plus ada soalan lain such as tanya tindakan kita jika kawan dibuli..lepas tu gambar duit RM10 yg lama, apa yg hilang..
    Something pasal Greenland..n byk lg yg dh lupa, huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau soalan yg berfikir rasanya inshallah anak2 lain blh jawab dgn baik , tp bab general knowledge tu agak struggle utk jawab.. apa2pun all da best pada anak2 yg akan ambil ukm2 2018

      Padam
    2. Soalan KBAT tu klau jenis yg ikut isu semasa, konfim blh jawab..general knowledge payah nak agak..
      11 Julai ni bawa anak² pegi lagi, pusat kat KB, Sabah

      Padam
    3. owhh..mgu ni la ye. saya doakan anak sis semoga berjaya ye..amin

      Padam
  3. boleh share bentuk soalan Permata Pintar UKM2

    BalasPadam
  4. 24 julai 2018 ni ank ke 2 akn buat ukm2 ni. thanks for info yg d kongsikn.

    BalasPadam
  5. Anak saya baru jalani exam semalam.kata dia soalan mudah sedikit berbanding ukm1. Mgkn soalan berbeza mengikut peringkat umur.ada di tanya beza juara -tercorot , tasik dan kolam ,ada gmbr buah rambutan dan durian .

    BalasPadam
  6. Mencari info & tips di sini utk anak yg akan ambik exam ni esok insyaAllah. Tkasih atas sharing semua.

    BalasPadam
  7. anak saya akan ambil ujian ukm2 esok, 8 Ogos. dia ada juga bertanya bentuk soalan yang bagaimana. info sedikit sebanyak membantu saya nak explain kat dia. harap2 dia boleh jawab esok

    BalasPadam
  8. susah jugak kita nak tahu contoh soklan sebab anak kita yg kena exam, bukannya kita sendiri.. ;)

    BalasPadam
  9. Anak saya dah jawab soalan ukm2..same lah soalan yg adik ni tulis.....sape yg lulus ukm2 ni memang betul2 pintar

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya jawab waktu 2019 alhamdulliah saya lulus waktu tu umur saya 9 tahun

      Padam
    2. Blh bg contoh soalan ukm 2 yg adik masih ingat

      Padam
  10. Yer ke...sebab anak saya pon terpilih. Macam susah

    BalasPadam
  11. Jarak bumi hingga bulan : 384,400 km Jarak Diameter bumi : 12,742 km Jarak bumi hingga matahari : 149.6 Juta Km Perghhh :_:

    BalasPadam
    Balasan
    1. lol! aku memang tak tau gila jawapan dia masa tu haha - owner blog (tak aktif dah sebab tak ingat password)

      Padam
  12. Balasan
    1. Apabye soalan ukm 2 tahun ni

      Padam
    2. ukm2 tahun 2021 dah lepas ke?

      Padam
    3. Saya baru dapat tawaran pagi tadi, katanya 7 September ni melalui Google meet :0

      Padam
  13. anak akan duduki ujian umk2 11/11/2021 nnt...bentuk soalan macamana..soalan objektif atau soalan terbuka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak baru ambil ukm2 sabtu lepas (30 okt). So far dia kata ada senang ada susah. Ada subjective,ada yg kena padankan , some soalan memorising shape n numbers. Anak ambil exam di KGP Kampus seremban

      Padam
  14. hshs ruginya tk baca blog ni before jwb haritu 😭😭😭 sebijik weh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adik umur berapa ye untuk soalan dlm blog ni? Anak saya dapat ambil ukm2 15/8/23 ni. Huhu. Soalan dlm blog ni mcm susah sgt pula. Anak 9 tahun bari cek arini. Sekali dapat pula

      Padam
    2. Hi. Anak sy 23/8 ni..tengok soalan² dlm blog ni mcm agak susah jgk..nnti siapa² yg dh jwb awal boleh kongsi di sini..

      Padam
  15. Anak saya kena september ni...ada y boleh share ke soalan y lepas macam mana?

    BalasPadam
  16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  17. grennland tu pulau terbesar di duniakan?.......doakan saya ya,sebab pada[14/9/2023]saya akan menduduki ujian UKM2

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen
Lagi panjang lagi bagus
in sha Allah aku balas